DC-laddning Framtidens standard för elfordon
Vad innebär egentligen DC-laddning? Och hur skiljer DC-laddning från AC-laddning? Frågorna är många, och på denna sida reder vi ut begreppen.
AC och DC
- Likström: Likström (DC) rör sig alltid i en konstant riktning, från en positiv till en negativ pol. Det är den typ av ström som du hittar i batterier, som de i ditt elfordon.
- Växelström: Växelström (AC), byter eller “växlar” ständigt riktning, till skillnad från likström (DC) som flödar i en enda riktning. Detta gör den idealisk för att transportera el över långa avstånd, som i elnätet som levererar el till våra hem. I vägguttagen är det alltså AC som används.
Skillnaden mellan DC-laddning och AC-laddning
När du laddar ditt elfordon med DC-laddning (likströmsladdning), levereras strömmen direkt till bilens batteri. I en vanlig AC-laddning måste elen först omvandlas från växelström till likström innan den kan lagras i bilens batteri. Men med en DC-laddare sker den här omvandlingen redan i laddstationen, vilket gör att bilen kan ta emot strömmen direkt i sitt batteri och laddningen går snabbare. Det är också därför DC-laddning kallas snabbladdning, eftersom den går betydligt snabbare än AC-laddning.
Ett sätt att förstå skillnaden är att tänka på växellådor i bilar. En bil med manuell växellåda (som AC-laddning) kräver att du växlar stegvis och manuellt för att nå rätt hastighet. Detta tar längre tid och kräver mer ansträngning. En bil med automatisk växellåda (som DC-laddning) sköter växlingen automatiskt och direkt, vilket sparar både tid och energi. På samma sätt är DC-laddning snabbare och mer effektiv än AC-laddning.
Storlek och prestanda
DC-laddare är oftast större och mer avancerade eftersom de har den teknik som behövs för att omvandla elen till en form som batteriet kan ta emot direkt. AC-laddare, däremot, är mindre och enklare eftersom de förlitar sig på bilens egen teknik för att göra om elen.
Laddningskapacitet
Vid AC-laddning är laddningens hastighet begränsad av bilens ombordladdare. Om din bil till exempel har en ombordladdare som klarar maximalt 10 kW, kan du inte dra nytta av högre kapacitet, även om laddstationen kan leverera mer. DC-laddning fungerar annorlunda, eftersom omvandlingen sker direkt i laddstationen oberoende av fordonets begränsningar.
Hur lång tid tar det att ladda ett elfordon?
- Laddarens effekt – Det vill säga hur mycket effekt ditt batteri kan ta emot. Ju högre effekt på laddaren, desto snabbare laddning. Om ditt fordon har en maximal laddningshastighet på 80 kW, kommer all effekt som levereras utöver detta inte att kunna utnyttjas av batteriet.
- Batteriets laddningsnivå – Om du anländer till en laddstation med mycket kvar i batteriet, kommer laddningen att gå långsammare än om du börjar ladda med till exempel 20 %. I början av laddningen ökar hastigheten snabbt mot sin maximala nivå. När denna topp nås, minskar hastigheten gradvis i takt med att batteriet fylls. När bilbatteriet når 80 % kapacitet sänks laddningshastigheten ytterligare för att skydda batteriet.
- Temperatur – Låga temperaturer gör att batteriet laddar långsammare. För att optimera laddningshastigheten under kalla månader är det bäst att ladda bilen i en varm miljö eller använda ett batteriuppvärmningssystem.
För vem är DC-laddning ett bra alternativ?
- DC-laddning ger den största fördelen med snabb laddningstid, vilket gör det särskilt användbart för bussföretag, lastbil och logistikföretag samt företag med elbilflottor då många av dessa företag är i behov av effektiv laddning för att hålla sina fordon igång utan onödiga avbrott.
- DC-laddning kan också vara idealiskt för yrkesförare som behöver hålla sina fordon i drift under långa arbetspass och snabbt kunna ladda mellan körningar. Exempelvis bussförare och taxiförare.
- Nyare elbilar med större batterier och snabbare laddningskapacitet kan också dra nytta av DC-laddning för att ladda batterierna på kortare tid.
Fungerar DC-laddning med alla elfordon?
Sverige behöver fler laddstationer
Elektrifiering är avgörande för transportsektorns klimatomställning, vilket kräver en välutbyggd laddinfrastruktur för enkel och säker laddning. Publik laddning för tunga fordon ökar i snabb takt. Målet är att ha 250 laddstationer på plats till slutet av 2025. Läs mer på energimyndigheten.
Det finns nu chans att få bidrag från Naturvårdsverket för installation av olika typer av laddinfrastruktur. Hur du ansöker beror på vilken typ av laddinfrastruktur du planerar att bygga. Mer information finns på Naturvårdsverkets hemsida.
Finns behovet i ditt område?
Klimatklivet är ett statligt stödprogram som ger företag och organisationer chansen att söka finansiering för investeringar som minskar utsläppen av växthusgaser. Med hjälp av kartverktyget kan du enkelt se om det finns ett behov av DC-laddare i just ditt område.
Investera i DC-laddare hos Energy Balance
Vi erbjuder kompletta lösningar för både DC-laddning och AC-laddning. Allt från enkla laddstationer för mindre företag till mer avancerade lösningar för större organisationer. Självklart är dessa utformade för att anpassa sig till ert nuvarande elnät och fördelar all tillgänglig ström till inkopplade elfordon. Läs mer om våra snabbladdare för elfordon.
Vad är DC-batteriladdning?
DC-batteriladdning, eller likströmsladdning, innebär att elen omvandlas från växelström till likström direkt i laddstationen, vilket gör att fordonet kan ta emot strömmen snabbare. Vid AC-laddning sker samma omvandling istället i bilens inbyggda laddare, vilket leder till en långsammare laddningsprocess.
Är det AC eller DC i vägguttag?
Det är AC (växelström) i vanliga vägguttag.
Är snabbladdning DC eller AC?
Snabbladdning är DC (likström). Det innebär att elen omvandlas i laddstationen, vilket gör att bilen kan ta emot strömmen direkt och laddningen går betydligt snabbare.
Vad står DC för?
DC står för Direct Current, vilket på svenska betyder likström. Det är en typ av elektrisk ström som flödar i en konstant riktning, till skillnad från växelström (AC) som ständigt ändrar riktining.
Är det AC eller DC i en bil?
I en bils batteri är det DC (likström), eftersom batterier lagrar energi som likström. Om du laddar bilen med AC (växelström) omvandlas elen till DC inne i bilens ombordladdare innan den lagras i batteriet.